Techniki energii mięśniowej

W ofercie gabinetów fizjoterapeutycznych można czasami spotkać nieznany wielu osobom termin “TEM” lub “MET”. Chodzi tu o techniki energii mięśniowej (pochodzące z angielskiego Muscle Energy Technique), czyli specyficzny sposób pracy z tkankami miękkimi oraz stawami, pomagający usprawnić działanie mięśni i działać przeciwbólowo. To zbiór niezwykle uniwersalnych i skutecznych metod pracy, polecany profesjonalnym sportowcom oraz wszystkim osobom, które chcą zadbać o odpowiednio zrelaksowane mięśnie. 

Zdrowe uzupełnienie treningu sportowego

Muscle Energy Technique to zbiór różnorodnych metod, które od wielu lat są powszechnie stosowane zarówno w osteopatii, chiropraktyce, fizjoterapii, jak i włączane do treningów sportowych. Techniki są oparte na wiedzy i doświadczeniu specjalistów osteopatii, które połączono z praktyką terapeutycznych technik manualnych. MET czerpie więc z teorii o napięciu izomerycznym i stawia na rozciąganie konkretnych miejsc, powodujących ból. Celem treningu jest zmniejszenie tonusu, czyli napięcia mięśniowego. Warto zaznaczyć, że techniki energii mięśniowej charakteryzują się tym, że wymagają aktywnego udziału ze strony pacjenta, aby uzyskać pożądane rezultaty. 

Techniki energii mięśniowej – co warto wiedzieć?

Wykwalifikowany fizjoterapeuta poprzez wywieranie odpowiedniego oporu w miejscu, uniemożliwia się ruch w stawie, wywołując szereg mechanizmów odruchowych. W ten sposób można zmniejszyć napięcie w obrębie jednego lub nawet grupy mięśni. Kolejnym pozytywnym skutkiem stosowanej techniki jest zwiększenie tolerancji danej części na rozciąganie, co bardzo ułatwia dalsze treningi. Tego typu zabiegi kojarzone są głównie z PIR, czyli poizomeryczną relaksacją. Inną odmianą TEM jest hamowanie zwrotne (nazywane też hamowaniem wzajemnym lub inhibicją reciprokalną). Specjalista napina mięśnie izomeryczne, powodując hamowanie mięśni antagonistycznych. W ten sposób bezpośrednio po ucisku pacjent zaznaje mniejszego napięcia. Ta technika wykorzystuje naturalne uwarunkowania fizjologiczne, przywracając większy zakres ruchu mięśni. 

Jak skutecznie zmniejszyć napięcie mięśni?

Techniki energii mięśniowej wykorzystują aktywną pracę mięśni ze strony pacjenta lub fizjoterapeuty, który wywiera opór lub wspomaga wysiłek osoby. W zależności od indywidualnych potrzeb, stopnia napięcia tkanek, ich położenia i podłoża bólu można zastosować wiele rozwiązań takich jak:

  • stosowanie siły dostosowanej do wysiłku pacjenta – fizjoterapeuta musi być w stałym kontakcie z pacjentem, dostosowując napór do możliwości napięcia izomerycznego. To niezwykle istotne, ponieważ prawidłowe wyczucie umożliwia wywołanie fizjologicznej odpowiedzi neurologicznej i rzeczywiste rozluźnienie;
  • stosowanie siły przewyższającej wysiłek i możliwości pacjenta – w tym przypadku szybkim ruchem wywołuje się izotoniczne napięcie ekscentryczne lub napięcie izolityczne;
  • oporowanie wysiłku pacjenta, spowalniając ruchy mięśni.

Stosowanie TEM przynosi bardzo dobre efekty i cechuje się wysoką skutecznością przy zwalczaniu dolegliwości bólowych różnego pochodzenia. Aby trening odniósł jak najlepsze rezultaty, warto wykonywać go regularnie u doświadczonego fizjoterapeuty. 

Przewiń do góry