Jak nie przejeść się w święta?

Święta Bożego Narodzenia to czas, w którym idę w zapomnienie wszystkie diety i postanowienia dotyczące zdrowego odżywiania. Wielka kolacja wigilijna, czy rodzinne spotkania przy suto zastawionym stole sprawiają, że jemy zbyt dużo, a przy bardzo ograniczonej aktywności fizycznej, nie mamy szansy na spalenie nadmiarowych kalorii. Czujemy się przez to ospali i przeciążeni. Jak nie przejeść się w święta? Stosuj kilka prostych porad, a z pewnością sobie poradzisz. Podpowiadamy!

Jak nie przejeść się w święta – skuteczne metody

Aby nie czuć negatywnych skutków przejedzenia, warto przede wszystkim kontrolować ilość spożywanych posiłków. Do objawów zjedzenia za dużo należą przede wszystkim:

  • uczucie ciężkości, 
  • ospałość, 
  • zgaga, 
  • mdłości, 
  • ból brzucha, 
  • wzdęcia, 
  • zaparcia. 

W cięższych przypadkach może dojść do pojawienia się wymiotów, a niekiedy biegunek. Aby skutecznie zapobiegać pojawieniu się przejedzenia, warto zastosować się do kilku zasad. 

Rozłóż posiłki w czasie

Najbardziej szkodliwe dla organizmu jest zjedzenie dużej ilości na raz. Dlatego, jeśli wiesz, że święta będą obfite w różnorodne posiłki, postaraj się tak je rozplanować, aby mieć możliwość rozłożenia w czasie. Spożywaj je co kilka godzin i staraj się jeść mniejsze porcje. Dzięki temu będziesz mieć możliwość strawienia poprzedniego posiłku, nim rozpoczniesz jedzenie kolejnego. 

Pij dużo wody

Przyjmowanie odpowiedniej ilości płynów jest bardzo ważne. Pobudza układ trawienny do działania, co pozwala na szybszą przemianę materii. Woda wypłukuje także z organizmu szkodliwe substancje, które przyjmujemy wraz z jedzeniem. Aby sprawdzić, jak nie przejeść się w święta, warto przed posiłkami napić się wody, ponieważ może ona stanowić naturalny wypełniacz żołądka, co pozwoli na ograniczenie spożywania, ponieważ będziemy czuli się najedzeni. 

Zjedz tylko to, na co miałeś ochotę

Proste, prawda? Postaraj się każdorazowo pytać siebie, czy masz ochotę na konkretny posiłek i jaka porcja będzie dla Ciebie zadowalająca. Dzięki temu nie tylko zjesz tyle, ile będziesz chciał, ale jednocześnie potrenujesz asertywność. Takie działanie wpłynie też pozytywnie na Twoją relację z jedzeniem, ponieważ nie będzie konieczności, abyś odmawiał sobie przyjemności ze spożywania smacznych posiłków. 

Zrób trening w domu

Nawet w okresie świątecznym warto nie zapominać o zdrowych nawykach. Jeśli codziennie ćwiczysz, to po najedzeniu, postaraj się wykonać trening, choćby w lżejszej lub skróconej wersji. Dzięki temu pobudzisz układ pokarmowy do pracy, co pozwoli na szybsze pozbycie się dolegliwości z przejedzenia. 

Jak nie przejeść się w święta?

Już wiesz, jak nie przejeść się w święta. Zastosuj te porady, a z pewnością nie poczujesz się ospały i przeciążony. Jeśli masz taką możliwość, możesz też nieco odchudzić swoje świąteczne posiłki, decydując się na używanie mniejszej ilości tłuszczu lub cukru. Smacznego!

Przewiń do góry