Diety sylwestrowe – wszystko, co powinieneś wiedzieć

Zalegający pokarm i wzdęcia to częste objawy świątecznego przejedzenia, których efektem jest nieco większy brzuch oraz zbieranie się tłuszczu w innych miejscach na ciele. Taka sylwetka niekoniecznie mieści się w naszej sylwestrowej kreacji. Jak radzą sobie popularne diety sylwestrowe i czy warto stosować je na kilka dni przed zabawą. Podpowiadamy!

Diety sylwestrowe – 6 zagrożeń 

Drakońskie diety, do których zaliczają się również cud kuracje przed Sylwestrem, opierają się na dostarczaniu mniejszej ilości jedzenia. Zmniejszenie masy działa rzeczywiście poprawia wygląd sylwetki na smuklejszą, jednak jest okupione złym samopoczuciem, utratą energii, wiotkim ciałem i nieustanną ochotą na słodycze. Jakie mogą być inne skutki stosowania intensywnych diet, obiecujących spektakularne efekty w krótkim czasie? Podpowiadamy!

Zwiększone prawdopodobieństwo utraty mięśni

Ograniczając spożywanie posiłków, nie dostarczamy odpowiedniej ilości białka jako budulca dla mięśni. W konsekwencji mięśnie traktowane są w tym czasie jako materiał do produkcji glukozy z wykorzystaniem pracy wątroby. Kiedy stosujemy diety sylwestrowe, organizm stara się pozbyć mięśni, które zabierają mu energię w czasie deficytu. W efekcie nasze mięśnie zmniejszają się, stają się słabsze i bardziej wiotkie.

Spowolnienie metabolizmu

Metabolizm to ilość energii spalanej podczas spoczynku, dlatego im więcej mięśni, tym więcej spalanej energii. Kiedy zmniejsza się masa mięśni, metabolizm również spada. Jeśli przez długi czas jesteśmy na deficycie kalorycznym, metabolizm spowalnia, a my mamy zastój w dalszym spalaniu tkanki tłuszczowej. 

Diety sylwestrowe – spadek energii do zabawy

Skutkiem diet tego typu przed Sylwestrem może być znaczny spadek energii do dobrej zabawy. Gdy organizm nie jest odpowiednio dożywiony, obniża się nastrój, a także brak energii do wykonywania jakichkolwiek aktywności. Często pojawia się również nadmierna senność. Takie skutki mogą przynieść odmienny efekt od zamierzonego. 

Zwiększenie poziomu hormonu stresu

Dostarczanie nieodpowiedniej ilości jedzenia, wzmaga wydzielanie kortyzolu, który jest odpowiedzialny za reakcje stresowe w naszym organizmie. Powoduje to stan szoku i zagrożenia, który wywołany jest brakiem jedzenia. Podniesionym kortyzolem organizm stara się więc wpłynąć na produkcję glukozy z białek mięśniowych przy pomocy wątroby. Efektem takiej diety sylwestrowej może być podniesiona glikemia, spadek masy mięśniowej, a także wzrost prawdopodobieństwo insulinooporności.

Zwiększona chęć na podjadanie niezdrowych produktów

To częste uczucie towarzyszące przy stosowaniu rygorystycznych diet. Tzw. wilczy apetyt sprawia, że wciąż mamy nieodpartą chęć podniesienia cukru w organizmie, sięgając po słodycze, czy produkty, które szybko zaspokoją głód i podniosą poziom cukru. Efekt jest bardzo krótkotrwały, a po zjedzeniu takie produktu, głód szybko wraca. 

Scroll to top