Rolowanie – jak robić to poprawnie?

Masz częste bóle kręgosłupa i nie wiesz jak sobie z nimi poradzić? Zacznij swoją przygodę z rolowaniem ciała. Rolowanie to forma masażu, który można wykonywać samodzielnie lub z pomocą fizjoterapeuty. Odpowiedni nacisk na wybrane partie ciała pozwala zniwelować napięcie, a w konsekwencji pomaga pozbyć się bólu. 

Na czym polega rolowanie kręgosłupa?

Rolowanie to jedna z technik pozwalająca pozbyć się mięśniowo – powięziowych punktów spustowych. Jeśli nie są one w odpowiednim momencie zlikwidowane, mogą powodować dolegliwości bólowe. Warto regularnie dbać o kondycję swoich mięśni i kręgosłupa, zanim będzie konieczna wizyta u specjalisty. Rolowanie jest jedną z technik terapeutycznych, a jednocześnie można stosować je profilaktycznie. Zabieg pozwala zmniejszyć napięcie, poprawić krążenie i dotlenić komórki. Prawidłowo wykonane rolowanie pozwala osiągnąć te same efekty, co po wizycie u fizjoterapeuty.  

Jaką rolkę wybrać?

Rolka do masażu powinna być dobrana pod kątem indywidualnych potrzeb oraz możliwości fizycznych. Wahając się między dwoma modelami, należy pamiętać o tym, że zawsze twarda rolka będzie lepsza, ponieważ zapewni mocniejszy masaż i głębsze efekty. Najważniejszym aspektem jest napięcie mięśniowe, którego intensywność zależy od tego jak będziemy odczuwać rolowanie. Im większe napięcie, tym bardziej miękka powinna być rolka. Rolując się, powinniśmy być w stanie odczuwać ból w skali od 1 do 10. Prawidłowy poziom bólu powinien być szacowany między 7, a 8. 

Jak prawidłowo wykonywać rolowanie pleców?

Rolowanie grzbietu i karku można wykonywać zarówno w pozycji stojącej jak i leżącej. Aby wykonać ją prawidłowo, należy stosować się poniższych kroków:

  1. Ułóż się na podłodze lub stań przy ścianie. 
  2. Podłóż roller pod wybraną partię mięśni. 
  3. Rozpocznij rolowanie od dolnych kończyn, przechodząc stopniowo w górę.
  4. Zacznij wykonywać ruch polegający na przetaczaniu ciała po rollerze. Wykorzystaj do tego wyłącznie obciążenie własnego ciała. 
  5. Pamiętaj, aby robić to dokładnie i powoli.
  6. Rolowanie wykonuj przez 1 -2 minuty na każdą partię mięśni i zrób 8 – 10 powtórzeń.
  7. Jeśli w trakcie rolowania znajdziesz szczególnie bolesne miejsce, zatrzymaj się na nim na dłużej i dociśnij je do rolki.

W przypadku rolowania w pozycji na plecach ruch będzie wykonywany przez przetaczanie wywoływane ruchem kolan. Natomiast w pozycji stojącej trzeba docisnąć ciało i roller do ściany i wykonywać automasaż przez delikatny przysiad. 

Dla kogo jest przeznaczone rolowanie pleców?

Regularne masaże przy użyciu wałka to dobre rozwiązanie dla osób, które chcą profilaktycznie dbać o swoje zdrowie. Zwijanie pleców zaleca się osobom, którym towarzyszą bóle kręgosłupa oraz chcą poprawić jego stan zdrowia. Należy jednak pamiętać, aby przed rozpoczęciem ćwiczeń skonsultować się ze swoim lekarzem, ponieważ każda dolegliwość bólowa może być wywołana poważną patologią, a nie wyłącznie przeciążeniem. Regularnie stosowane rolowanie może skutecznie pomóc zapobiegać nasilaniu się bólu, a także zmniejszać odczuwane napięcie w obrębie pleców, nóg czy stóp.

Przewiń do góry